سایت خبری اسلیت روز جمعه( 4می) ،2روز قبل از مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، با فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست این انتخابات که اکنون رئیس‌جمهور منتخب این کشور است، گفت‌وگوی اختصاصی انجام داده‌است.

فرانسه - اولاند

اولاند بعد از انتخابات و مشخص‌شدن نتایج، در متن گفت‌وگوی خود تغییراتی ایجاد کرد و آن را به روز کرد.او در این گفت و گو که اولین مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور جدید فرانسه به حساب می آید در باره سیاست داخلی و خارجی اش صحبت کرده است.

  • منظورتان از پیشنهادی که درباره ایجاد پیمان رشد اقتصادی اروپا داده‌اید چیست؟

ما در تبلیغات انتخاباتی‌مان، بحث نیاز به رشد اقتصادی را دوباره احیا کرده‌ایم. پیمان مالی مورد نظر ما فقط محدود به فرانسه نیست و کل دنیا را شامل می‌شود. کاستن از میزان کسری بودجه و ایجاد توازن در بودجه بدون تحرک اقتصادی اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است. شخصیت‌های مهمی چون رئیس بانک مرکزی اروپا و همچنین سران دولت‌هایی چون اسپانیا، پرتغال، هلند و ایتالیا در دفاع از پیمان رشد اقتصادی سخن گفته‌اند و همگی از این پیمان حمایت می‌کنند. شاید به‌همین دلیل است که تبلیغات انتخاباتی ما مورد توجه قرار گرفته و از نزدیک زیرنظر است.

  • آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در جریان تبلیغات انتخاباتی، شما را نپذیرفت. حالا که قرار است برای نخستین بار به دیدار صدراعظم آلمان بروید مضطرب نیستید؟

نه اصلا. هرچه در جریان تبلیغات انتخابات فرانسه روی داد تاثیر منفی نخواهد داشت. من کاملا درک می‌کنم که چرا مرکل از سارکوزی حمایت می‌کرد. این حمایت به‌خاطر اقدامات مشترکی بود که آنها با هم پیش می‌بردند. اگرچه من نتایج این اقدامات را زیر سؤال برده‌ام اما به هر حال آنها تلاش می‌کردند.

  • از این زوج مرکوزی در اروپا انتقادات زیادی شده‌است. موضع شما درباره همکاری فرانسه و‌آلمان چیست؟

من به مشارکت میان فرانسه و آلمان اعتقاد دارم اما این انحصار دونفره را قبول ندارم. ساختار اروپا مبتنی بر مشارکت متوازن میان فرانسه و آلمان است، مشارکت میان شیراک و ژیسکار، کهل و میتران و حتی میان شیراک و شرودر. در تمام این سال‌ها هم اختلافات سیاسی به معنای مانع بر سر راه همکاری نبوده و البته این توازن همکاری طی سال‌های اخیر دچار تغییراتی شده‌است ؛رابطه میان فرانسه و آلمان انحصاری بوده‌است، نهادهای اروپایی نادیده گرفته‌شده‌اند و بعضی کشورهای کوچک‌تر احساس کرده‌اند که در حاشیه قرار گرفته‌اند.

  • دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم از قبول شما در جریان تبلیغات انتخاباتی خودداری کرده‌بود و رسانه‌های انگلیسی و بازارهای مالی آن نسبت به شما موضع منفی داشتند. چطور می‌خواهید رابطه فرانسه و انگلیس را در زمان ریاست‌جمهوری‌تان تقویت کنید؟

باید قبول کرد که انگلیسی‌ها به‌طور خاص نسبت به انضباط مالی و قوانین کلی اروپا بی‌تفاوت بوده‌اند و تنها به منافع بازار لندن فکر می‌کنند. آنها با وضع مالیات بر نقل‌وانتقالات مالی مخالفند و از هماهنگ‌سازی مالیات در کل اروپا حمایت نمی‌کنند. من خیلی زود به دیدار کامرون می‌روم تا درباره فواید و منافع همکاری نزدیک صنعتی میان دو کشور انگلیس و فرانسه و ادامه نزدیکی در زمینه همکاری‌های دفاعی با او گفت‌وگو کنم.

  • سارکوزی در موضوعاتی چون انقلاب لیبی یا در ماجرای بحران مالی اروپا، در نقش یک رهبر اروپایی ظاهر شد. شما هم‌چنین سودایی دارید؟

فرانسه کشوری معمولی در اروپا نیست و رئیس‌جمهور آن هم یک رهبر معمولی در دنیا نیست. گاهی رهبری و هدایت به تنهایی کافی نیست و رئیس‌جمهور فرانسه باید پیشتاز سیاستگذاری باشد. همانطور که نیکلا سارکوزی چنین می‌کرد؛گاهی این اقدامات نتیجه مثبت می‌داد مانند ماجرای لیبی و گاهی هم چنین نتیجه‌ای نمی‌داد. بله من هم می‌خواهم فرانسه را به جایگاه مناسب خودش در عرصه جهانی برسانم. در بحران مالی هم به‌دنبال تنظیم قوانین مالی مبارزه با کشورهای خاص، فراری‌های مالیاتی و تصویب مالیات برای نقل‌وانتقالات مالی هستم. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند برای کاهش نابرابری تجاری با چین به اتحاد برسند. در این زمینه باید تلاش بیشتری شود و در نشست گروه 20 هم درباره بحث برابری نرخ ارز در چین باید صحبت شود. به‌نظر من اصلاحات نظام پولی بین‌المللی باید در دستور کار ما در اولویت قرار گیرد.

  • قرار است 2هفته دیگر در نشست گروه8 در کمپ‌دیوید برای نخستین بار با باراک اوباما دیدار کنید. شما زبان انگلیسی صحبت می‌کنید؟

بله صحبت می‌کنم اما رئیس‌جمهور فرانسه باید فرانسوی صحبت کند.

  • فکر می‌کنید برای رهبر فرانسه صحبت‌کردن به زبان مشترک دیپلماسی بین‌المللی مهم است؟

رهبر فرانسه باید این زبان را بفهمد و بتواند بدون واسطه با دیگران تعامل کند. اما من به زبان فرانسه و دنیای فرانسوی‌زبان تعهد دارم. وقتی در نشست سران اروپا شرکت می‌کنم، شنیدن اینکه دوستان رومانیایی، لهستانی، پرتغالی و ایتالیایی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند نه با زبان خودشان، ناخوشایند است. البته قبول دارم که تماس‌های اولیه می‌تواند به زبان انگلیسی باشد. اما در همه‌جا از استفاده از زبان فرانسه دفاع می‌کنم.

  • آمریکا ممکن است در نگاه اول با دیدی تردیدآمیز به این تغییر در فرانسه نگاه کند. چطور می‌خواهید خودتان را به آمریکایی‌ها معرفی کنید و به تعامل برسید؟

من واکنش و رویکرد اوباما را در جریان تبلیغات انتخاباتی فرانسه کاملا درک می‌کنم. دلیلی نداشت که او از سارکوزی فاصله بگیرد. باراک اوباما خودش هم با یک انتخابات روبه‌رو است و از این نظر با سارکوزی احساس همبستگی می‌کرد. البته باید بگویم که ما از نظر اقتصادی شباهت‌هایی با دمکرات‌های آمریکا داریم. به‌هرحال من قصد دارم در عین تاکید بر استقلال فرانسه، در راه باراک اوباما و اهدافش هم مانعی ایجاد نکنم؛ مثلا من موضع خودم را درباره خروج نظامیان فرانسوی از افغانستان تا پایان سال2012 حفظ می‌کنم.

  • درباره آفریقا و خاورمیانه، آیا شما هم موضع ‌سرسختانه آلن ژوپه(وزیر خارجه ‌سارکوزی) را قبول دارید؟ او بر حقوق بشر وحق رای و حضور احزاب به‌عنوان پیش‌شرط هرگفت‌وگویی تاکید داشت.

فرانسه نباید به نسبت شرایط، اصول خود را تغییر دهد. اصولی که در جریان انقلاب‌های عربی هم مورد حمایت ما بود باید با دولت‌های جدید در این کشورها مورد بحث قرار گیرد. باید به این دولت‌ها در مصر و تونس و بقیه یادآوری کنیم که همچنان برای دمکراسی، برابری جنسیتی و ارزش‌هایی از این دست اهمیت زیادی قائل هستیم. دانستن اینکه آیا احزاب اسلامی می‌توانند وارد روند طولانی دمکراتیک شوند یا نه، در این مرحله بسیار مهم است و همین مسئله است که موفقیت یا عدم‌موفقیت این روند‌گذار را تعیین می‌کند.

  • فکر می‌کنید به قدرت‌رسیدن اسلامگرایان در چندین کشور در شمال آفریقا می‌تواند نگرانی‌‌های فرانسه و حساسیت‌هایش درباره اسلام را تقویت کند؟ به‌ویژه آنکه در جریان تبلیغات انتخاباتی بر این نگرانی‌ها تاکید هم شده‌است.

به‌نظر من سوءتفاهم‌ها و این دسته‌بندی‌های مطرح‌شده در جریان تبلیغات انتخاباتی بسیار ناراحت‌کننده بود. خارجی‌ها ممکن است آفریقایی باشند یا شمال آفریقایی یا حتی ممکن است اصلا مسلمان نباشند. یا ممکن است مسلمان باشند بدون اینکه غیرفرانسوی باشند من می‌خواهم مردم فرانسه به همه ارزش‌هایی که به هر فردی امکان ابراز و اجرای آزادانه عقایدش را می‌دهد احترام بگذارند. البته این باید در چارچوب قوانین معمول سکولاریسم ما صورت بگیرد.

کد خبر 171023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز